The Jeep is my strength,  I shall not want others.

It maketh me cruise on green trails.

It leadeth me in the path's of challenge for it's
namesake.
Yea, though I drive thru the valley of muck and
mud, I will fear no stopage, for my Jeep be with me.
Thy winch and thy lockers, they comfort me.
Thou preparest me an escape before me in the
presence of my buddies;  My tires grip true.
Surely traction and some ridicule shall follow
and I will dwell in the comfort of the club forever.

 

 

 

Het in eigendom hebben, registreren en of rijden met een Jeep betekent dat u kennis moet hebben genomen van de volgende regels. Het niet naleven van deze regels kan resulteren in het genegeerd worden door andere Jeepers als u langs de kant staat of omgeven bent door Yugo's, Toyo's, Laro's etc.

De definitie van de Jeepgroet.
Een etiquette van rijders, in een superieur voertuig. Deze rijders hebben een hoge mate van eergevoel, stijl, klasse en stellen geen eisen aan comfort en stellen alles in het werk om eigenaar te worden van het voertuig; de Jeep. De beweging bestaat uit het zijdelings heen en weer bewegen van een of twee handen, al naar gelang de omstandigheden, maar kan eventueel aangepast worden aan regionale gewoonten.
.
Voorbeelden van aanpassingen ten behoeve van omstandigheden of regionale gewoonten:
  • Zonder dak: een hand boven het raam uitsteken of vanuit het zijraam wat natuurlijk openstaat.
  • Zonder dak in een sneeuwstorm: rillen en knikken, handen mogen vastgevroren aan het stuur blijven zitten.
  • Bij het zien van een lagere klasse of een chauffeur met een stropdas: steek uw vinger op vanaf het stuur en geef een bescheiden hoofdknik. PS niet de middelvinger.
Om deze regels enige inhoud te geven zijn er een aantal categorieën gemaakt. Deze categorieën voorzien de rijder van een aantal punten waaruit u de status van de desbetreffende Jeeper kunt halen. Deze categorieën zijn:
  • De jeepgroet hiërarchie (JGH): gebaseerd op het voertuig. Houd rekening met het nostalgische karakter van het voertuig, en de toewijding van de eigenaar om hem strijdbaar te houden.
  • De gewijzigd uiterlijke categorie (GUC): gebaseerd op wat u met uw Jeep doet.
  • Aanpassingen aan de uitmonstering (AU): wat u bouwt.
Algemene regels:
1. Alle Jeepers zijn verantwoordelijk voor het in stand houden van de Jeepgroet. Zeker wanneer zij in contact komen met een hoger scorende Jeep, moeten zij de groet volhouden totdat:
  • A, de groet wordt beantwoord
  • B, de groet wordt genegeerd
  • C, de hoger scorende Jeep u gepasseerd en uit het zicht verdwenen is
  • D, de zijkant van de weg toch dichterbij is dan u denkt.

2. Alle Jeepers moeten de groet beantwoorden, behalve wanneer ze een negatiever (onder 0) scorende Jeep tegen komen. (hetgeen dus in de praktijk zelden voorkomt)

3. Alle Jeepers worden aangespoord (niet verplicht) om de negatiever scorende Jeeps te groeten. Dit om de desbetreffende rijders te leiden en begeleiden naar een hogere score en om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheden ten opzichte van de buitenwereld, evenals om te zorgen dat hun verkeerde manier van leven gecorrigeerd wordt.

4. Wanneer u niet zeker bent van de status van de tegemoet komende rijder of niet in staat bent om de klasse in te schatten, zijn de regels als volgt: onmiddellijk groeten. Dit om de diepere gedachte achter de Jeepgroet niet verloren te laten gaan. Dus als u twijfelt: zeker zwaaien!!!

Als eerste, de Jeepgroet hiërarchie (JGH).

  • Pre-CJ (Willys, Kaiser, MB, etc): 30 punten
  • Pre-AMC CJ: 27 punten
  • CJ: 25 punten
  • Commando: 20 punten
  • Wrangler YJ: 16 punten
  • Wrangler TJ: 15 punten
  • Cherokee, Wagoneer: 10 punten
  • Alle andere Jeeps: 5 punten
  • Alle andere 4WD wagens: 1 punt BEHALVE yuppie wagens
  • Gewone wagens: 0 punten
.De gewijzigd uiterlijke categorie (GUC):
GUC's moeten in overweging worden genomen bij alle Jeep contacten, en groetpatronen moeten hierop aangepast worden. GUC 5 is de gemiddelde- de geaccepteerde norm. GUC 1 t/m 4 verhogen de status. GUC 6 en 7 verlagen de status.
  • 1. Zonder dak: wagen, chauffeur en passagiers bedekt met modder: +30
  • 2. Bikinitop: wagen en sommige passagiers bedekt met modder: +20
  • 3. Zonder dak: wagen bedekt met modder: +10
  • 4. Zonder dak: tijdens een regen- of sneeuwbui, of een bewolkte koude dag: +5
  • 5. Een beetje smerig: 0
  • 6. Duidelijk net gewassen maar toch een beetje smerig geworden: -10
  • 7. Gepoetst, droog, glimmend en zonder krassen: -30

Aanpassingen aan de uitmonstering (AU).

Extra aandacht moet hier geschonken worden aan de mechanische staat waarin het voertuig zich bevindt, inclusief alle modificaties voor trialvaardigheid, comfort en uiterlijk vertoon. Dit zijn de zeer belangrijke AU's. Punten voor AU's worden alleen maar toegekend op het moment dat de klus geklaard is. Niet iedereen die plannen heeft om één of meerdere AU's uit te voeren, komt daartoe.
AU is een moeilijke categorie om te beoordelen, laat staan op waarde te schatten. (Denk hierbij aan het elkaar tegemoet rijden aan 100 km/u, bedekt onder de modder, etc.). Maar indien mogelijk moet de AU wel betrokken worden in de score. Als een voertuig dusdanig bedekt is met modder dat u niet in staat bent om de desbetreffende AU vast te stellen, moet u aannemen dat de AU-score in combinatie met de voorgaande JGH-status, afgewogen aan de GUC-status een plaats in de lijst aangeeft die af te meten is aan de staat waarin het voertuig zich bevindt. Is deze score gelijk of beduidend hoger, dan dient u te beginnen met groeten. In geval van twijfel: ook als eerste groeten.
De volgende hoofdstukken geven u enig inzicht in de score-opbouw.
.
Motor:
  • Standaard, pre-CJ, werkend: +2
  • Standaard, 8 cyl.: +2
  • Standaard, 6 cyl.: +2
  • Standaard, 4 cyl.: 0
  • Niet standaard, 8 cyl.: +3
  • Niet standaard, 6cyl. (vervanger van een 4 cyl.): +2
  • 6 cyl. (vervanger van een 6 cyl.): 0
  • Niet standaard, 6 cyl. (vervanger voor een 8 cyl.): -1
  • Niet standaard, 4 cyl.: -1
Aandrijving modificaties:
  • Verbeterde mechanische onderdelen (krukas, nokkenas, etc.): +2 per onderdeel.
  • Aangepaste versnellingsbak: NV 4500 of Turbo 400: +3, alle anderen: +2
  • Aangepaste tussenbak: +2
  • Aangepaste uiterlijke motoronderdelen (headers, uitlaat, oliepomp, luchtfilters, etc.): +1 per onderdeel.
  • Geheel standaard in een vóór 1970-model: +3 (voor nostalgie en het nageslacht)
  • Alle comfort verwijderd om meer vermogen te krijgen: +2
Banden:
  • Standaard of ondefinieerbaar: 0
  • Originele banden onder een pre-CJ: +2
  • Enigszins vergroot (tot 31"): +1
  • Meer dan 31" met bodymodificaties: +2 per inch
  • Elke maat volledig bedekt met modder: +2
  • Harde banden < 31" met een nog kleiner reservewiel: -1
  • Straatbanden: -10
Vering:
  • Standaard, pre-CJ: +2 (indien de chauffeur na een uur rijden nog steeds kan lopen)
  • Bodylift: +1 per inch
  • Verhoogde veren: +2 per inch
  • Veren op de as: +3
  • Verzwaarde schokbrekers: +2
  • Verlaagd: -20
Diverse accessoires en verbeteringen:
  • Lier, zwaar, duidelijk gebruikt: +2
  • Lier, zwaar, mate van gebruik niet vast te stellen: +1
  • Andere lier, duidelijk gebruikt: +1
  • Kleine, met chroom bedekte speelgoedlier: -1
  • Lockers: +2
  • Aangepaste assen: +1
  • Aangepaste versnellingsbak: +1
  • Elk accessoire verchroomd, onnodig en glimmend: -1
  • Elke neonaccessoire: -2
  • Brandblusser:+1
  • Tow hooks: +1
  • Krik en sleepkabel: +1
  • Sidebars, bekrast en gedeukt: +2
  • Sidebars, glimmend en geen krassen: -1
  • Staalplaten op de onderkant van het voertuig: +1
  • Diamantplaat op de zijkant: +2 (indien bekrast) -2 (indien glimmend en onbeschadigd)
  • Extra benzinetank of een oversized tank: +1
  • Dakrek of een drager achterop de wagen: +1
  • Multidisk cd-speler: -1
  • Meer dan één subwoofer: -1 per stuk
  • Verbanddoos: +1
  • Compressor : +1
  • Lasapparaat: +1
  • Akelig glimmende naafkappen: -1
  • Met een roller bijgewerkte lakschade: +1 (met de gedachte dat het toch wel weer zal beschadigen)
  • Chromé spiegels: -1
  • Kinderen in het voertuig: +1 per kind (in verband met de juiste training en indoctrinatie) +2 indien bedekt met modder, -4 indien ze niet in de gordel zitten.
  • Zelf meegemaakte evenementstickers: +1 per sticker
  • Geleende stickers: -2 per sticker
  • Stickers met geen 4WD gerelateerde onderdelen en/of bedrijven etc: -2 per sticker
  • Correcte 4WD-houding en mentaliteit, gezien en bewezen: +3
  • Voorraam naar beneden: +1 (+2 in de regen)
  • Dode muggen op het gezicht/tanden: +1 (+2 indien langer dan twee dagen zichtbaar aanwezig)
  • CB en/of GSM, alleen voor noodgevallen: +1, bij doorgeven van muziek: -10
  • Hi-jack: +2
  • Plamuur of polyester om onderweg gaten en scheuren in de body te repareren: +2
  • Extra verlichting om 's nachts op terrein te rijden: +1 per stuk
  • Nieuw Jeeplid aanbrengen: +5
Oorlogswonden:
  • Gedeukte motorkap, dak, etc, overduidelijk van een koprol: +3
  • Gaten boven het dashboardkastje, waar de handgreep heeft gezeten: +3
  • Zwaar gedeukte zijpanelen: +2
  • Bebloede zittingen: +2
  • Bumper in een V vorm: +2
  • Voor- of zijkant parkeerschade: -1
  • Accessoires gedeukt of bekrast: +1 per stuk
  • Zie bovenstaand, maar cadeau gekregen van uw echtgeno(o)t(e): +2 per stuk
  • Geen krassen of beschadigingen: -3 (+3 indien het een gerestaureerde pre-CJ betreft)
  • Alles wat een zwaar leven aanduidt: +2 per stuk

.Toelichting (naschrift):

Elke Jeeper moet de regels interpreteren naar eigen goeddunken. Protest kan alleen aangetekend worden bij Chrysler USA. Jeepers worden ten sterkste uitgenodigd om de gedachte van deze regels uit te voeren. Hoofdregel blijft: in geval van twijfel groeten!!!
Sommigen zouden kunnen gaan denken (klagen) dat deze regels tweedracht zal zaaien onder Jeepers. Dit mag NOOIT de bedoeling zijn!!! Alle Jeepeigenaars moeten een front vormen, wij zijn de enigen met dit reglement. Hetgeen nooit mag inhouden dat andere Jeepers gediscrimineerd worden omdat dat ze een lagere score halen. Misschien zijn ze niet op de hoogte van het bestaan hiervan. Als dat het geval is, help ze dan. De regels zijn bedoeld voor de lol en de erkenning van mede-Jeepers die tijd en geld blijven steken in het aanpassen van hun Jeep. Wij hebben deze regels niet bedacht. Ze stammen uit het vaderland van de originele Jeep. We willen alleen de boodschap van de "Jeep life-style" uitdragen.

1. A new dent in the sheetmetal actually straightened out a few other dents, or you reckon it adds character.

2. You know a minimum of three 1-800 numbers to aftermarket off-road
businesses by heart.

3. You are on a first-name basis with the guys at every local auto parts store.

4. You want to take things apart and rebuild them,even if they are not broken.

5. You have the monetary equivalent of a mercedes sedan invested,
but your vehicle still looks like crap.

6. You consider starting a vehicle five times in any given minute a routine procedure.

7. You own a vehicle that weighs 1000 pounds more than when it came
off the assembly line.

8. You look for Jeeps in movies and tv shows and try to identify the model
and date of manufacture.

9. You are the type of person who immediately goes "postal" if you sit in a
highway traffic jam for more than five minutes, yet you can spend six hours driving
a total of one and a half miles and consider it a form of relaxation.

10. You understand a Jeep is a way of life, not just a means of transportation.

10. You won't have to share your Jeep with her.

9. Weather permitting, she prefers driving topless.

8. Since she is obviously not into creature comforts, she will be low maintenance.

7. She can probably perform her own Jeep maintenance, so you won't have to.

6. She won't bitch when you are out working on your Jeep.

5. She probably has her own tools.

4. She likes it rough and bumpy.

3. She can take your Jeep in for warranty work, and they won't ask her a
single question, even with that 4-inch lift and those 33-inch Super Swampers.
2. She will usually buy you Jeep parts for gifts, and expect the same in return.

And the Number One reason to date (or marry) a chick with a Jeep:

1. Plenty of spare parts waiting to be stripped from her Jeep when she's not looking


10. Occasional loud banging sound gives you an adrenaline rush that is better than coffee.

9. Excellent opportunity to demonstrate your superior mechanical understanding to
your mechanic while explaining to him that, no . . . your rear end is not broken.

8. Your significant other won't ask to borrow your Jeep, cuz they are afraid
to drive it after that parking lot incident.
7. Lane changes no longer require all that annoying effort of actually having
to turn the steering wheel.
6. Beating sports cars off the line on wet pavement.

5. Having a 4X4 that actually turns more then two wheels.

4. Single lane U-turns.

3. Cool, brightly-colored
"Warning: May Cause Injury or Death" stickers for your dash.

2. No need to plow snow from your driveway . . . ever.

And the Number One reason for having mechanical lockers in your Jeep:
1. Opens up a whole new and exciting hobby: Making fun of ARBs!!!