Sclayn, 15 t/m 17 juli 2005

Het is even geleden dat ik een report schreef van mijn Jeep ervaringen. Zoals de meeste weten, is het ook even geleden dat ik zelf met mijn eigen Jeepie gereden heb nu deze grondig werd verbouwd na mijn rollover in Marsoupe. Inmiddels is die dus zo ver klaar dat ik er weer mee kan Jeepen. De lijst van aanpassingen is te lang om hier op te noemen en ook niet de bedoeling van dit verslag.

Zoals ik al schreef was dit weer het eerste echte weekend met mijn eigen Jeep en dat is, afgezien van de heenreis, uitstekend bevallen. We hadden fantastisch weer en omdat het een paar dagen niet geregend had, was het terrein ook goed te rijden. Ongelukjes gebeuren er altijd en zo rolde Eef van een bergje af. De schade viel nog reuze mee en hij kon de rest van het weekend ook gewoon verder rijden. Zo hier en daar brak er nog een kruisstukje, yoke, vrijloopnaaf enz. maar dat is bijna standaard.

Gelukkig heb ik mijn Jeep deze keer heel gehouden. Helaas geldt dat niet voor mijn Cherokee. Na de laatste weken druk bezig te zijn geweest een auto trailer te vinden en deze op tijd gekeurd te krijgen (Paul bedankt daarvoor!) vertrokken Helma (mijn bijrijdster) en ik vrijdagavond met de Cherokee met daarachter de trailer met daarop de Jeep richting Sclayn. Toen we bij Antwerpen de tunnel inreden, ging het echter mis. Het spul begon te slingeren en dan is er geen houden meer aan. Na eerst de linker muur te hebben geschampt, gingen we met het spul haaks op de rechtermuur waarna we weer terug stuiterden naar de linker rijbaan. De neus zat dus behoorlijk in mekaar en omdat de aanhanger schaarde zat de auto rechtsachter ook in mekaar. Gelukkig was onze schade beperkt tot wat schaafwonden en blauwe plekken en konden we gezond en wel uitstappen. Door de airbags was de klap niet echt hard aan gekomen en omdat we zo’n slinger maakten en we via de linkermuur frontaal naar de rechter gingen waren we ook al wat snelheid kwijt.

Enfin, we hebben wat van de Cherokee afgerukte onderdelen van de rijbaan gehaald zodat het verkeer via de rechter rijbaan langs ons kon. We probeerden de Jeep nog van de trailer te halen maar dat was niet mogelijk nu de oprijplaat onder de bumper zat. Heb nog geprobeerd een Hi-Jack te regelen maar dat is ook geen standaard uitrusting. Wel was de L*ro rijder zo behulpzaam om de Cherokee alvast proberen recht te trekken zodat ook de vrachtwagens konden passeren. Na een minuut of 20 waren de politie en de berger gearriveerd en is het zaakje de tunnel uit gesleept naar een industrieterrein. Daar heeft de berger de Jeep een stukje opgetild zodat de oprijplaat onder de bumper vandaan geklapt kon worden.

Gelukkig was Helma niet echt onder de indruk van het hele ongeval en zulke bijrijders zijn zeldzaam. Het plan was dan ook om de bagage uit de Cherokee te halen en op de Jeep te knopen zodat we onze reis konden vervolgen. Uiteraard waren de al in Sclayn aanwezige Jeepers wat ongerust en we werden om 2 uur ’s nachts dan ook warm onthaald. Na de tent op te hebben gezet, hebben we nog even een borreltje gedronken en een stukje film van de berging bekeken waarna het toch echt bedtijd werd. ’s-Morgens konden we weer genieten van een uitgebreid ontbijt met gebakken eieren en spek waarna het rijden kon beginnen. Zoals ik al in het begin schreef hebben we het de rest van het weekend reuze naar onze zin gehad. We waren dan ook met een gezellige grote groep